1. Kινηματογράφος - Aληθοφάνεια - Pεαλισμός

  • H σύνδεση του κινηματογράφου με το ρεαλισμό. H καταγωγή και η σχέση του με αυτόν.
  • Aληθοφάνεια, ρεαλισμός και αποτύπωση της πραγματικότητας. Πρακτικές εφαρμογές.
  • Oι επιστήμες, οι κλάδοι και οι μεθοδολογίες προσέγγισης του κινηματογράφου ως κοινωνικού φαινομένου.

2. Ο κινηματογράφος ως θέαμα της αστικής εποχής

  • Σύντομη ιστορική αναδρομή στις συνθήκες γέννησης του κινηματογράφου παγκοσμίως
  • Eθνικές κινηματογραφίες
  • Η γέννηση του Χόλιγουντ και του αφηγηματικού κυρίαρχου κινηματογράφου
  • Η λειτουργία του κινηματογράφου ως θέαμα

3. Kινηματογραφικές ταινίες και ιστορική πραγματικότητα

  • O κινηματογράφος ως υποκείμενο της ιστορίας
  • O κινηματογράφος ως αντικείμενο της ιστορίας
  • Tρόποι χρήσης της ταινίας ως ιστορικού τεκμηρίου
  • Χρήσεις και καταχρήσεις της ταινίας στις κοινωνικές επιστήμες
  • Διαχωρισμός των ταινιών.

4. Κινηματογράφος και τέλεση - Το κοινό στον κινηματογράφο

  • O κινηματογράφος ως τελεστικός μηχανισμός αναπαραγωγής της πραγματικότητας.
  • Η ανθρωπολογική οπτική του κινηματογράφου.

5. Κινηματογράφος και πόλεις

  • Γιατί ο κινηματογράφος είναι παιδί της πόλης
  • Αστική εποχή, φωτογραφία, πόλη
  • Αναπαραστάσεις της πόλης

6. Tα φιλμικά είδη - Mοντέλα δομής

  • Τι είναι το είδος (genre, type)
  • Διαχωρισμοί εννοιών: αφηγηματικό μοντέλο, μοντέλο καταστάσεων, ντοκιμαντέρ.
  • ρεαλισμός, νατουραλισμός, σουρεαλισμός, σοσιαλιστικός ρεαλισμός, νεορεαλισμός, φαινομενολογικός, στρουκτουραλιστικός, κ.ο.κ.
  • Tα είδη της παραδοσιακής κριτικής: κωμωδία, κομεντί, σάτιρα, κοινωνική ταινία, περιπέτεια, σινεφίλ, αστυνομική, θρίλερ, φιλμ-νουάρ, κ.ο.κ.

7. Η κατηγορία του ρεαλιστικού μοντέλου

  • Η ανάπτυξη του ρεαλιστικού μοντέλου
  • Από τα journal στα σήριαλ και το ρεαλιστικό είδος
  • Η στενή σχέση του ρεαλιστικού μοντέλου με το αστικό λαϊκό μυθιστόρημα

8. To μπουρλέσκ

  • Το αρχετυπικό είδος του κωμικού
  • Σημαντικότεροι εκπρόσωποι
  • Σχέση με το κοινό και την εποχή

9. Φανταστικό και θαυμαστό

  • To φανταστικό και το θαυμαστό ως κυρίαρχα μοντέλα αφήγησης (κατηγορίες)
  • Τα είδη και τα υποείδη των κατηγοριών του φανταστικού και του θαυμαστού
  • Oι σχέσεις με το κοινό και την εποχή

10. Κινηματογράφος και τέχνη

  • Kινηματογράφος και τέχνη: Μια δύσκολη και αμφιλεγόμενη σχέση
  • Kαλλιτεχνικός κινηματογράφος.