Γενικά
Η ενσυναίσθηση στη σχέση γιατρού-ασθενή
Διδάσκοντες: Επίκ. Καθ. Γιάνης Δημολιάτης (υπεύθυνος), Βασίλειος Κιοσσές
Περιγραφή μαθήματος
Προσδιορισμός του ρόλου της ιατρικής, αναγνωρίζοντας τον ασθενή ως ολότητα. Σφαιρική θεώρηση της σχέσης μεταξύ γιατρού και ασθενή, αναγνώριση των εμποδίων που δυσχεραίνουν την εδραίωση μιας σχέσης εμπιστοσύνης αλλά και ανακάλυψη των συστατικών στοιχείων που τη διευκολύνουν. Ανθρωπο-κεντρική προσωπο-κεντρική φιλοσοφία, παρά νοσο-κεντρική προσέγγιση.
Μαθησιακοί στόχοι μαθήματος
Οι φοιτητές, μετά το πέρας του μαθήματος, θα έχουν αναπτύξει δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης, θα καταφέρνουν να ανιχνεύουν τη μη λεκτική επικοινωνία, θα έχουν αναπτύξει την ενσυναίσθητη κατανόηση προς τους ασθενείς τους, τους συγγενείς, τους συνεργάτες, αλλά και προς τον ίδιο τον εαυτό τους, θα μπορούν να εντοπίζουν τις ανησυχίες του ασθενή αλλά και τις πηγές του άγχους του και να τις καταγράφουν, και θα έχουν την ικανότητα να διεξάγουν μια προσωποκεντρική συνέντευξη. Θα είναι σε θέση να εντοπίζουν και να μην παραγνωρίζουν τα συγκινησιακά και συναισθηματικά στοιχεία που φέρνει ο ασθενής στην επίσκεψη, ώστε να δημιουργούν ένα κλίμα εμπιστοσύνης, ασφάλειας και ενσυναίσθησης μεταξύ τους. Τέλος οι φοιτητές θα μπορούν να σχετίζονται ουσιαστικά με τους ασθενείς τους, με σεβασμό και κατανόηση, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τα δικά τους όρια, αποφεύγοντας έτσι τις πιθανότητες επαγγελματικής εξουθένωσης (burn out).
Λέξεις κλειδιά
Ενσυναίσθηση, προσωποκεντρική προσέγγιση, επαγγελματική εξουθένωση, βλεμματική επαφή, άγγιγμα, άσχημα νέα, απώλεια.