Περιγραφή θέματος

  • Γενικά

    ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Ι

    Διδάσκων : Στάθης Παπασταθόπουλος

    Περιγραφή μαθήματος :  

    Το μάθημα αυτό έχει σκοπό την περιεκτική σκιαγράφηση της αναπτυξιακή πορείας των ανθρώπινων όντων από την γέννηση έως και το τέλος της νηπιακής ηλικίας. Αρχικά διαπραγματεύονται συνοπτικά η ιστορία, οι βασικές αρχές και η ιδιαίτερη προοπτική της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, το αντικείμενο και οι μέθοδοί της. Ακολούθως, παρουσιάζονται κεντρικές θεωρίες και ερευνητικοί τομείς της αναπτυξιακής διαδικασίας. Οι θεματικές ενότητες που καλύπτονται είναι οι ακόλουθες:

    Α. Βρεφική ηλικία:

    • Αντιληπτική και κινητική ανάπτυξη
    • Γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη
    • Ανάπτυξη των αλληλοδράσεων και των σχέσεων με άλλα πρόσωπα

    Β. Νηπιακή ηλικία:

    • Γνωστική ανάπτυξη με έμφαση στην ανάπτυξη της συμβολικής σκέψης και στην κατανόηση του νου
    • Γλωσσική ανάπτυξη
    • Συναισθηματική ανάπτυξη και κατανόηση
    • Ανάπτυξη των αλληλοδράσεων και των σχέσεων με τους γονείς, τα αδέρφια και τους συνομηλίκους
    • Ανάπτυξη του παιχνιδιού

    Στην παρουσίαση των παραπάνω λαμβάνονται ιδιαίτερα υπόψη σύγχρονες μελέτες και θεωρίες για την βρεφική και νηπιακή ανάπτυξη. Έμφαση δίνεται στον διαπροσωπικό, κοινωνικό-πολιτισμικό χαρακτήρα της αναπτυξιακής διαδικασίας.

    Μαθησιακοί στόχοι μαθήματος :

    Ο βασικός στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση των γνώσεων που αφορούν την ανάπτυξη κατά την προγεννητική περίοδο, την πρώτη βρεφική ηλικία και το τέλος αυτής καθώς και την προσχολική ηλικία.

    Λέξεις Κλειδιά : βρέφος, παιχνίδι,νηπιακή ανάπτυξη, η ψυχολογία του νεογνού

  • 1 - ΕΙΣΑΓΩΓΗ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας : H "νέα" ιστορία της Ψυχολογίας. Γενική προοπτική - στόχος - ιστορισμός - έννοιες κλειδιά.

    Λέξεις κλειδιά : Ατομικισμός, κοινωνική διαχείριση

  • 2 - Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ & ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας : Η ανάπτυξη των αλληλοδράσεων,  της διυποκειμενικότητας και του παιχνιδιού στην βρεφική ηλικία.

    Λέξεις κλειδιά : βρέφος, παιχνίδι, επικοινωνία

  • 3 - SALKIND - ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας : Αύξηση στην πολυπλοκότητα. Αύξηση στην ολοκλήρωση και στη διαφοροποίηση. Προβλήματα ανάμεσα στης θεωρίες.

    Λέξεις κλειδιά : εγωκεντρισμός, ανθρώπινη ανάπτυξη, οικολογικό μοντέλο

  • 4 - ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ - ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας : Τα 5 βασικά στάδια της ποσοτικής μελέτης. Βασικά σημεία της εξελικτικής θεωρίας.

    Λέξεις κλειδιά : προσαρμογή, εξελικτική θεωρία

  • 5 - ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΕΜΒΡΥΩΝ, ΝΕΟΓΝΩΝ ΚΑΙ ΒΡΕΦΩΝ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας : Βρεφική και νηπιακή ανάπτυξη.

    Λέξεις κλειδιά : νηπιακή ψυχολογία

  • 6 - ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας :  Διερευνώντας την προέλευση της σκέψεις. Πριν από τη σκέψη.  Η αυγή της σκέψης.

    Λέξεις κλειδιά : σκέψη, διανόηση

  • 7 - ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ & ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας : Ο Sigmund Freud και το αναπτυξιακό μοντέλο. Η θεωρητική του προοπτική. Οι αμυντικοί μηχανισμοί.

    Λέξεις κλειδιά : ψυχική ενέργεια, δυναμική διάσταση, ποσοτική διάσταση, ασυνείδητο, το εκείνο

  • 8 - Η ΘΕΩΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΤΟΥ L. S. Vygotsky

    Περιγραφή θεματικής ενότητας : Η ζώνη εγγύτερης ανάπτυξης. Οι θέσεις του Vygotsky για την ανάπτυξη των παιδιών. Ο ορισμός και η φύση του παιδιού. Το παιχνίδι στη προσέγγιση του Vygotsky

    Λέξεις κλειδιά : παιδική ανάπτυξη, παιδί, το παιχνίδι

  • Βιβλιογραφία

    • Craig Grace J.,Baucum Don, "Η ανάπτυξη του ανθρώπου", ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ ΑΕΒΕ (2007)
    • Cole Sheila, Cole Michael - Βορριά Παναγιώτα, Μπαμπλέκου Ζωή, Παπαληγούρα Ζαϊρα (επιμ.), "Η ανάπτυξη των παιδιών", Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε.(2011)