Περιγραφή θέματος

  • Γενικά

    Επιμέλεια Εκθέσεων

    Διδάσκουσα: Επίκουρη Καθηγήτρια Εσθήρ Σ. Σολομών

     

     

            

  • 1. Εισαγωγή στην επιμέλεια εκθέσεων

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στην πρώτη θεματική ενότητα του μαθήματος μελετάται η σημασία της έκθεσης ως πολισμικού φαινομένου και ο ρόλος του επιμελητή εκθέσεων.

    Λέξεις κλειδιά: Επικοινωνία, οπτική ανθρωπολογία, συντελεστές και στάδια οργάνωσης μιας έκθεσης, σύλληψη ιδέας, σχεδιασμός, σύγχρονες τάσεις στην επιμέλεια.

  • 2. Εκθέτοντας την τέχνη

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στη δεύτερη θεματική ενότητα του μαθήματος μελετάται η ιστορία των εικαστικών εκθέσεων κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα.

    Λέξεις κλειδιά: Νεωτερικό και μετανεωτερικό μουσείο, η γέννηση της δημόσιας πινακοθήκης, το εφήμερο μουσείο και το φαινόμενο της περιοδικής έκθεσης, σαλόν και μπιενάλε, ο «λευκός κύβος» ως εκθεσιακό παράδειγμα στη σύγχρονη τέχνη.

  • 3. Σχεδιάζοντας μια έκθεση Ι

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στην τρίτη θεματική ενότητα του μαθήματος περιγράφεται η παραγωγή μιας έκθεσης: αρχιτεκτονικός σχεδιασμός.

    Λέξεις κλειδιά: Μουσειογραφία, εκθεσιακό design, ο νοηματικός σχεδιασμός στον χώρο.

  • 4. Σχεδιάζοντας μια έκθεση ΙΙ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στην τέταρτη θεματική ενότητα του μαθήματος περιγράφεται η παραγωγή μιας έκθεσης. Ειδικότερα μελετάται η σήμανση, ο φωτισμός και τα κείμενα.

    Λέξεις κλειδιά: Signposting, σχεδιασμός banners, λογοτύπων, εκθεσιακών κειμένων, γραφιστική επεξεργασία εποπτικών επιφανειών, αναγνωσιμότητα, τρόποι και είδη εκθεσιακού φωτισμού, προβλήματα κατά τον φωτισμό, τη σήμανση, καθώς τη συγγραφή και ανάγνωση εκθεσιακών κειμένων.

  • 5. Αξιολόγηση μουσείων και εκθέσεων

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στην πέμπτη θεματική ενότητα του μαθήματος περιγράφονται οι λόγοι, οι τρόποι, οι στόχοι και τα μέσα αξιολόγησης μουσείων και εκθέσεων.

    Λέξεις κλειδιά: Front end analysis, διαμορφωτική, συνολική, διορθωτική αξιολόγηση, ερωτηματολόγια, focus groups.

  • 6. Τάσεις της επιμέλειας Ι: σύγχρονες εικαστικές εκθέσεις σε μουσεία αφιερωμένα στο παρελθόν

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στην έκτη θεματική ενότητα του μαθήματος εξετάζεται τo μετανεωτερικό μουσείο: σύγχρονες εικαστικές ανατροπές της ιστορίας.

    Λέξεις κλειδιά: Ετεροτοπία, τέχνη, θεσμική κριτική.

  • 7. Τάσεις της επιμέλειας ΙΙ: Σύγχρονες εικαστικές εκθέσεις και ιστορικισμός, ο καλλιτέχνης ως επιμελητής

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στην έβδομη θεματική ενότητα του μαθήματος περιγράφεται / μελετάται ο καλλιτέχνης ως επιμελητής και η αξιοποίηση του «δωματίου των αξιοπερίεργων αντικειμένων».

    Λέξεις κλειδιά: Wunderkammer, σύγκλιση μουσειολογίας, ιστορίας της τέχνης και εικαστικής-επιμελητικής δράσης. 

  • 8. Τάσεις της επιμέλειας ΙΙΙ: Δίνοντας φωνή σε εκθέματα και κοινωνικά υποκείμενα

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στην όγδοη θεματική ενότητα του μαθήματος μελετώνται οι εκθέσεις και η προφορική ιστορία.

    Λέξεις κλειδιά: Προφορική μαρτυρία, αρχείο, μνήμη, πολλαπλότητα ερμηνειών, βιωματικές προσεγγίσεις της μουσειακής έκθεσης.

  • Βιβλιογραφία

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    • Ασημίνα Κανιάρη. To Μουσείο ως χώρος της Ιστορίας της Τέχνης: Εκθέσεις, συλλογές και η Τέχνη από τον 19ο στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη, 2013.

    Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη

    •  Hans Ulrich Obrist and April Elizabeth Lamm, Everything You Always Wanted to Know About Curating* But Were Afraid to Ask, 2011.
    • Hans Ulrich Obrist, A brief history of curating, 2008.
    • Hans Ulrich Obrist , Ways of Curating, 2014
    • Terry Smith, Thinking Contemporary Curating, 2012.
    • Jens Hoffmann (Ed.), Show Time: The 50 Most Influential Exhibitions of Contemporary Art, 2014.
    • Ελπίδα Καραμπά (επιμ.): «Curating» - Απόψεις για την επιμελητική δράση. Αθήνα, Εκδόσεις Futura, 2005.
    •  Nicholas Serota. Εμπειρία ή ερμηνεία: Το δίλημμα των μουσείων μοντέρνας τέχνης. Αθληνα, Άγρα.
    •  Σαλή, Τέση. Μουσειολογία : Βασικές αρχές έκθεσης μουσειακών συλλογών: Παρουσίαση και ερμηνεία: Φωτισμός: Υποτιτλισμός: Σήμανση, Αθήνα, 2006.
    •  Solomon, E. 2011. “Museums and the subversion of the exhibitionary order: Playing with Enlightenment values”. In Reference/Representation, 105-110.Athens: Futura Editions.
    •  Sternfeld, N. 2013. Involvements - A short introduction to curating between entanglement and solidarity. MUSTEKALA, Numerot, Kuratointi 3/13, 52. Available at: http://www.mustekala.info/node/35816 (accessed July 25, 2015).
    •  Philip Hughes, Exhibition design, 2010.
    •  David Dernie, Exhibition Design, 2006.
    •  Elizabeth Bogle, Museum Exhibition Planning and Design, 2013.