Περιγραφή θέματος

  • Γενικά

    Εκπαιδευτική Ψυχολογία

    Διδάσκουσα: Επίκ. Καθηγήτρια Γεωργία Παπαντωνίου

  • 1. Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Ορισμός, Έννοιες-κλειδιά

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Ορισμός, Έννοιες-κλειδιά (διατήρηση πειθαρχίας, μαθησιακή ετοιμότητα).

    Λέξεις κλειδιά: Εκπαιδευτική ψυχολογία, Διοίκηση της τάξης, Διδακτικές τεχνικές, Στοχαστικός εκπαιδευτικός.

  • 2. Σημαντικά ζητήματα στη σύγχρονη Εκπαιδευτική Ψυχολογία

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Ιδιότητες διακεκριμένων εκπαιδευτικών. Γνώση που πρέπει να διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί. Σημαντικά ζητήματα στη σύγχρονη Εκπαιδευτική Ψυχολογία (κονστρουκτιβισμός, διαφορετικότητα των μαθητών στην τάξη, εξωσχολικές επιδράσεις).

    Λέξεις κλειδιά: Σαφήνεια μαθήματος, Διδακτική ποικιλία, Εμπλοκή στο έργο, Προσεκτικός έπαινος, Κονστρουκτιβισμός, Διαφορετικότητα μαθητών.

  • 3. Η ανάπτυξη των μαθητών: Στοιχεία κοινωνικής ανάπτυξης

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Στοιχεία κοινωνικής ανάπτυξης (προσκόλληση, οικογένεια) και εφαρμογές τους στην εκπαίδευση.

    Λέξεις κλειδιά: Προσκόλληση, Τύποι γονεϊκής συμπεριφοράς ι εφαρμογές τους στην εκπαίδευση.

  • 4. Η ανάπτυξη των μαθητών: Στοιχεία γνωστικής ανάπτυξης

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης των Piaget και Vygotsky: Έννοιες-κλειδιά, στάδια και σημεία κριτικής.

    Λέξεις κλειδιά: Αφομοίωση, Αναπροσαρμογή, Εξισορρόπηση, Σχήμα, Ζώνη εγγύτερης ανάπτυξης, Υποστηρικτικό πλαίσιο.

  • 5. Νοημοσύνη: Ορισμός και κλίμακες μέτρησής της

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Ορισμοί νοημοσύνης. Κλίμακες Binet και Weschler.

    Λέξεις κλειδιά: Νοημοσύνη, Νοητικό Πηλίκο, Κλίμακες νοημοσύνης, Γνωστικό ύφος.

  • 6. Θεωρίες Νοημοσύνης: Ψυχομετρική προσέγγιση

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Θεωρίες Νοημοσύνης προερχόμενες από την Ψυχομετρική προσέγγιση: Spearman, Thurstone, Guilford, Cattell-Horn-Carroll, Vernon, και Gustafsson (τα ιεραρχικά μοντέλα).

    Λέξεις κλειδιά: Ανάλυση παραγόντων, Ρέουσα νοημοσύνη, Αποκρυσταλλωμένη νοημοσύνη, Ιεραρχικά μοντέλα.

  • 7. Θεωρίες Νοημοσύνης: Πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης

    Περιγραφή θεματικής ενότητας:  Θεωρίες Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης: Gardner, Sternberg, Goleman.

    Λέξεις κλειδιά: Αναλυτική ικανότητα (Ακαδημαϊκή νοημοσύνη), Πρακτική νοημοσύνη, Συναισθηματική νοημοσύνη.

  • 8. Κίνητρα και μάθηση Ι: Εφαρμογές των θεωριών αιτιακών αποδόσεων στην εκπαίδευση

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Το κίνητρο επίτευξης και η θεωρία αιτιακών αποδόσεων. Διαστάσεις των αιτιακών αποδόσεων. Αιτιακές αποδόσεις και συναισθήματα. Εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα. Εσωτερικά κίνητρα και εκπαίδευση. Ο επιτυχημένος δάσκαλος. Η θεραπευτική χρήση των αιτιακών αποδόσεων στο σχολείο.

    Λέξεις κλειδιά: Αυτο-ρύθμιση, Διαστάσεις αιτιακών αποδόσεων (δυνατότητα ελέγχου, σταθερότητα, τόπος, ύπαρξη πρόθεσης), Έπαινος.

  • 9. Κίνητρα και μάθηση ΙΙ: Σχέσεις της αυτο-αντίληψης και της αυτο-εκτίμησης με τη μάθηση

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Οι έννοιες της αυτο-αντίληψης, της αυτο-εκτίμησης και των διαστάσεών τους. Οι σχέσεις τους με τη γνωστική ανάπτυξη και τη μάθηση κατά τη βρεφική, την προσχολική και τη σχολική ηλικία.

    Λέξεις κλειδιά: Αυτο-αντίληψη, Αυτο-εκτίμηση.

  • 10. Η προσωπικότητα, οι ιδιότητες και το στρες του εκπαιδευτικού

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Ερευνητικά ευρήματα που αφορούν την αποτελεσματικότητα και το στρες του εκπαιδευτικού.

    Λέξεις κλειδιά: Αποτελεσματικότητα, Στρες, Συναισθηματική ασφάλεια ους. Οι σχέσεις τους με τη γνωστική ανάπτυξη και τη μάθηση κατά τη βρεφική, την προσχολική και τη σχολική ηλικία.

  • Βιβλιογραφία

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    • Elliot, S., Kratochwill, T., Littlefield-Cook, J., & Traver, J. (2008). Εκπαιδευτική ψυχολογία (Επιμ. Έκδ. Ε. Συγκολλίτου & Α. Λεονταρή). Αθήνα: Gutenberg.
    • Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική ψυχολογία: Θεωρία και πράξη (Επιμ. Έκδ. Κ. Μ. Κόκκινος). Αθήνα: Μεταίχμιο.
    • Γιαβρίμης, Π. (2010). Ζητήματα παιδαγωγικής και σχολικής ψυχολογίας. Αθήνα: Σιδέρης.

    Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη

    Βιβλία:

    • Δήμου, Γ. (2002). Εκπαιδευτική ψυχολογία: Θεωρίες μάθησης. Αθήνα: Gutenberg.
    • Fontana, D. (1996). Ψυχολογία για εκπαιδευτικούς (Μτφ. Μ. Λώμη). Αθήνα: Σαββάλας.
    • Foulin, J.-N., & Mouchon, S. (2002). Εκπαιδευτική ψυχολογία (Μτφ. Μ. Φανιουδάκη). Αθήνα: Μεταίχμιο.
    • Καραγιαννοπούλου, Ε. (2007). Για τη μάθηση: Η σημασία του σχεσιακού παράγοντα. Αθήνα: Gutenberg.
    • Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
    • Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2012). Ψυχολογία κινήτρων. Αθήνα: Πεδίο.
    • Schunk, D. H. (2010). Θεωρίες μάθησης; Μια εκπαιδευτική θεώρηση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
    • Schunk, D. H., Pintrich, P., & Meece, J. (2010). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση (Επιμ. Έκδ. Ν. Μακρής & Δ. Πνευματικός). Αθήνα: Gutenberg.
    • Woolfolk, A. (2007). Εκπαιδευτική ψυχολογία (Επιμ. Έκδ. Ε. Μακρή-Μπότσαρη). Αθήνα: Έλλην.
    • Χατζηχρήστου, Χ. (2004). Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο: Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης. Αθήνα: Τυπωθήτω.