Περιγραφή θέματος

  • Γενικά

    Εικονογράφιση - Αφίσα

    Διδάσκουσα: Πανεπιστημιακή υπότροφος Ιωάννα Μπίτου

  • 1. Καλλιτεχνικό βιβλίο

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Το βιβλίο ως πραγματικότητα, ως χωρική και χρονική αλληλουχία. Το βιβλίο ως μη γραμμική αφήγηση. Σημαντικα έργα καλλιτεχνών.

    Λέξεις κλειδιά: Χώρος, χρόνος, λέξη, ήχος, μοντερνισμός.

  • 2. Οπτική γλώσσα

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Κυριολεκτική και εννοιολογική εικονογραφία. Διαφορετικές γλώσσες σχεδιασμού ανάλογα με το πλαίσιο. Οι ρίζες αυτών και αναφορές στα αντίστοιχα κινήματα του παρελθόντος.

    Λέξεις κλειδιά: Ρεαλισμός, υπερρεαλισμός, σουρεαλισμός, αφαίρεση, εννοιολογικός, πλαίσιο, κυριολεξία.

  • 3. Σημειολογία

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Η γλώσσα των σημείων. Η αποκωδικοποίηση των επιπέδων νοήματος σε μια εικόνα. Οι παράμετροι που συμβάλλον στον “επιτυχημένο” σχεδιασμό.

    Λέξεις κλειδιά: Σημεία, συνειρμοί, σημαίνον, σημανινόμενο, αντιποροσωπεύον, αντικείμενο, ερμηνεύων, σύμβολο.

  • 4. Σημαντικότεροι σταθμοί στην εξέλιξη της αφίσας Ι

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Αrts and crafts. Plakatstill. Από το υπερβολικό στην απλοποίηση της φόρμας.

    Λέξεις κλειδιά: Art nouveau, παράδοση, τεχνολογία, καμπυλόγραμμος, διακοσμητικός, υπερβολή, plakatstill, απλοποίηση, σύμβολα.

  • 5. Σημαντικότεροι σταθμοί στην εξέλιξη της αφίσας ΙΙ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Object poster, αφίσα και προπαγάνδα, Art deco, Swiss International Style.

    Λέξεις κλειδιά: Προπαγάνδα, τεχνολογία, φωτομοντάζ, χρώμα, τυπογραφία, καθαρότητα.

  • 6. Σημαντικότεροι σταθμοί στην εξέλιξη της αφίσας ΙΙΙ

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Μεταμοντερνισμός.

    Λέξεις κλειδιά: Τεχνολογία, χαοτικός, ένταση, υπερβολή, τυπογραφία.

  • 7. Τυπογραφία

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Σύντομη αναδρομή στον ρόλο της τυπογραφίας στα avant-garde κινήματα. Η ανατομία των γραμμάτων και τα γράμματα ως σύμβολα.

    Λέξεις κλειδιά: Μοντερνισμός, αποδέσμευση, σχηματικές φόρμες, εκφραστικότητα, αναγνωσιμότητα, οπτική αίσθηση.

  • 8. Αλληλοεπιδράσεις οπτικών στοιχείων

    Περιγραφή θεματικής ενότητας: Παράγοντες οι οποίοι συντελούν στη δημιουργία ιεραρχίας σε μία σύνθεση. Δημιουργία αντίθεσης.

    Λέξεις κλειδιά: Αντίθεση, σύνθεση, ιεραρχία, προσανατολισμός, μέγεθος, χρώμα, τυπογραφία, χώρος, θέση, ποσότητα, προοπτική.

  • 9. Λογισμικό σχεδίασης με κύριο εργαλείο το Adobe Illustrator

    Περιγραφή θεματικής ενότητας

    Επιπλέον παρουσιάζονται ενότητες πάνω σε λογισμικό σχεδίασης με κύριο εργαλείο το Adobe Illustrator. Οι σπουδαστές εφαρμόζουν επιλεγμένα εργαλεία και τεχνικές εικονογράφησης σε δικό τους σχέδιο το οποίο έχει γίνει στο χέρι και στη συνέχεια έχει ψηφιοποιηθεί. Σε κάθε μάθημα η εικονογράφηση του σχεδίου εμπλουτίζεται με νέες τεχνικές εφαρμόζοντας διαφορετικά εργαλεία.

    • Ψηφιογραφικά και διανυσματικά γραφικά
    • Σχεδιάζοντας με το εργαλείο της πένας
    • Τυπογραφία
    • Χρώμα – εργαλείο live paint
    • Υφές και μοτίβα
    • Σκιές και γυαλάδες
    • Mesh tool
    • Σχεδιάζοντας με το εργαλείο της βούρτσας στο Photoshop. Blending modes
    • Συνδυάζοντας Photoshop και Illustrator
  • Βιβλιογραφία

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    • Μουζακίτη, Φ. (2003) Φόρμα, Η οπτική γλώσσα στον σύγχρονο σχεδιασμό, Οδυσσέας
    • Ρούντολφ A. (1999), Τέχνη και οπτική αντίληψη. Η ψυχολογία της δημιουργικής όρασης, Θεμέλιο
    • Φραγκόπουλος, Μ. (2006) Εισαγωγήστην ιστορία και τη θεωρία του Graphic Design. Μια μικρή ανθολογία, futura, Aθήνα
    • Χαλεβελάκη Μ. (2010), Μια εισαγωγή στη σημειολογία, Εκδόσεις Καστανιώτη
    • Ambrose G. / Harris P. (2006) Βασική Γραφιστική: Format, DartBooks
    • Ambrose G. / Harris P. (2006) Βασική Γραφιστική: Χρώμα, Dart Books
    • Ambrose G. / Harris P. (2006) Βασική Γραφιστική: Layout, Dart Books
    • Ambrose G. / Harris P. (2006) Βασική Γραφιστική: Τυπογραφία, Dart Books
    • Ambrose G. / Harris P. (2006) Βασική Γραφιστική: Εικόνα, Dart Books
    • Hagen K. (2000) Illustration for Designers, Hagen
    • Heller S., Chwast S. (2008) Illustration, a visual history, Abrams, New York
    • Male A. (2007) Illustration a theoretical and contextual perspective, AVA Publishing, Spring 2007

    Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη

    • Βακαλό, Ε. (1993) Οπτική σύνταξη: Λειτουργία και παραγωγή μορφών, Νεφέλη, Αθήνα
    • Κωνσταντινίδου-Σέμογλου Ο.( επιμ.) (2005), Εικόνα και Παιδί, cannot not design publications, Θεσ/νίκη
    • Kandinsky, W. (1996), Σημείο, γραμμή, επίπεδο. Συμβολή στην ανάλυση των ζωγραφικών στοιχείων, Δωδώνη Εκδοτική ΕΠΕ
    • Bringhurst R. (2012), Στοιχεία της τυπογραφικής τέχνης, ΠΕΚ (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης)
    • Gunther R. Kress, Van Leeuwen T. (2006) Reading images: the grammar of visual design,Routledge; 2 edition.