Γενικά
Κινητική Αγωγή και Μάθηση
Διδάσκων: Επίκουρος Καθηγητής Χαρίλαος Κ. Ζάραγκας
Περιγραφή μαθήματος: Τα μαθήματα στην «Κινητική Αγωγή και Μάθηση» παρέχουν πολύπλευρες γνώσεις οι οποίες θα διευκολύνουν τον παιδαγωγό να γνωρίσει καλύτερα τα παιδιά, να καθορίσει το περιεχόμενο των κινητικών δραστηριοτήτων, να το μεθοδεύσει και να το οργανώσει. Παρουσιάζεται και επεξηγείται ένα πλαίσιο για την κινητική αγωγή, προσανατολισμένο στο παιδί, τις ανάγκες και τις συνθήκες της ζωής του.
Στο πλαίσιο αυτό που οριοθετεί την Κινητική Αγωγή η κίνηση λειτουργεί ως μέσο βίωσης και μάθησης του κόσμου και της πραγματικότητας, αλλά και ως άμεση έκφραση χαράς για τη ζωή. Η Κινητική Αγωγή επεξεργάζεται και παρουσιάζει τις παιδαγωγικές και τις αναπτυξιακές - ψυχολογικές βάσεις δια μέσω των σωματικών και κινητικών εμπειριών για την ανάπτυξη της προσωπικότητας.
Το πρακτικό του μέρος στηρίζεται στην προοπτική ανάπτυξης των παιδιών ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζονται και περιγράφονται κινητικές δεξιότητες, φυσικές δραστηριότητες, κ.α.
Γίνεται συζήτηση και παρέχονται παραδείγματα από τις διδακτικές – μεθοδικές βάσεις μιας κινητικής αγωγής προσανατολισμένης στα παιδιά. Δεικνύονται τρόποι, το πώς διαμορφώνονται και εφαρμόζονται ανοικτές και καθοδηγούμενες κινητικές δραστηριότητες όχι μόνο για το νηπιαγωγείο αλλά και σε άλλα κέντρα φροντίδας κα αγωγής παιδιών.
Το περιεχόμενο των μαθημάτων δεικνύει τον τρόπο πως το παιδί μαθαίνει μέσα από την κίνηση. Επίσης παρέχει την δυνατότητα στον παιδαγωγό να αυτοαξιολογεί το παιδαγωγικό έργο της κινητικής αγωγής.
Τα μαθήματα αυτά απευθύνονται όχι μόνο στους προπτυχακούς φοιτητές των Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών και Δασκάλων αλλά και στους εν ενεργεία διδάσκοντες της φυσικής αγωγής, νηπιαγωγούς, γυμναστές και δασκάλους.
Μαθησιακοί στόχοι:
Οι φοιτητές και φοιτήτριες:
- Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν βασικές έννοιες της Κινητικής Αγωγής και Μάθησης και να προσεγγίσουν μεθοδικά - συστηματικά το επιστημονικό πεδίο.
- Να γνωρίσουν όλες τις κατηγορίες κινητικών δράσεων στο νηπιαγωγείο.
- Να κάνουν πράξη τη διάθεση και ικανότητα για εφαρμογή δραστηριοτήτων Κινητικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο.
- Να εξασκηθούν στο σχεδιασμό και υλοποίηση δραστηριοτήτων Κινητικής Αγωγής.
- Να προσεγγίζουν με κριτική διάθεση το Α.Π.Σ. – Π.Σ. (Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών – Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών) του Ελληνικού Νηπιαγωγείου.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Oι φοιτήτριες και οι φοιτητές:
- Να ευαισθητοποιούνται τόσο για τις αρχές της Κινητικής Αγωγής και Μάθησης στο Νηπιαγωγείο όσο και την διά βίου άσκηση και υγεία.
- Την ανάπτυξη δεξιοτήτων συστηματικής και κριτικής θεώρησης του επιστημονικού πεδίου της Κινητικής Αγωγής και Μάθησης.
- Την ικανότητα για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη δραστηριοτήτων Κινητικής Αγωγής.
- Τη γνώση εναλλακτικών τρόπων χειρισμού δραστηριοτήτων κινητικής αγωγής.
- Την ανάπτυξη δεξιοτήτων συστηματικής και κριτικής θεώρησης του αποτελέσματος των κινητικών δραστηριοτήτων.
Λέξεις κλειδιά: Κινητική Αγωγή, κινητικές δεξιότητες, Κινητικός έλεγχος, κινητική μάθηση, παιχνίδι.